Regulamin Rady Rodziców
Uchwała nr 1/2023/24
Rady Rodziców Przedszkola w Skarszewach „Tęczowy Zakątek” z dnia 19.09.2023r. w sprawie wprowadzenia regulaminu działalności
Rady Rodziców Przedszkola w Skarszewach „Tęczowy Zakątek”
Na podstawie art. 83 ust. 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.) oraz statutu Przedszkola Rada Rodziców Przedszkola w Skarszewach „Tęczowy Zakątek” uchwala:
- 1
Regulamin ustalający zasady funkcjonowania i działalności Rady Rodziców w Przedszkolu w Skarszewach „Tęczowy Zakątek”, zwanej dalej Radą Rodziców Przedszkola w Skarszewach „Tęczowy Zakątek”.
- 2
- Rada Rodziców jest wewnętrznym organem Przedszkola , zwanego dalej Przedszkolem, o charakterze opiniodawczym i doradczym.
- Rada Rodziców w wykonywaniu swoich zadań współdziała z dyrektorem, nauczycielami i rodzicami.
- 3
- Rada Rodziców jest przedstawicielem wszystkich rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do Przedszkola.
- Rada Rodziców realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- współpracę z dyrektorem i radą pedagogiczną,
- aktywne działania na rzecz Przedszkola,
- reprezentowanie rodziców podopiecznych Przedszkola,
- formułowanie wniosków i opinii w sprawach przewidzianych zakresem kompetencji,
- wspieranie organizacyjne i finansowe działań statutowych Przedszkola.
- 4
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy przedszkolnej.
- Co roku na pierwszym posiedzeniu nowej kadencji Rada Rodziców spośród swoich członków wybiera: przewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz Komisję Rewizyjną składającą się z trzech członków Rady Rodziców.
- Pierwsze zebranie Rady w nowym roku szkolnym prowadzi najstarszy wiekiem członek Rady Rodziców.
- 5
- Na pierwszym zebraniu rodziców na początku roku szkolnego w każdej grupie przedszkolnej rodzice wybierają członków Rady Grupy oraz po jednym przedstawicielu do Rady Rodziców.
- Przedstawiciele grup przedszkolnych do Rady Rodziców wybierani są w wyborach tajnych zwykłą większością głosów. Przedstawicielem grupy do Rady Rodziców zostaje kandydat z największą liczbą głosów.
- Do Rady Grupy wybrani zostają trzej kandydaci z największą liczbą głosów.
- W wyborach do Rady Rodziców jednego podopiecznego Przedszkola reprezentuje jeden rodzic.
- Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania stanowiących załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
- 6
- Ustanie członkostwa w Radzie Rodziców następuje poprzez:
- złożenie pisemnej rezygnacji przez członka Rady Rodziców,
- odwołanie członka Rady Rodziców zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady Rodziców.
- Ustanie członkostwa w Radzie Rodziców następuje, odpowiednio, z dniem rezygnacji lub z dniem głosowania.
- W przypadku rezygnacji lub odwołania członka Rady Rodziców Rada wybiera inną osobę na wolne miejsce w trybie i na zasadach przewidzianych w niniejszym Regulaminie Działalności Rady Rodziców Przedszkola.
- Do ustania członkostwa w Radzie Grupy przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.
- 7
- Grupowa Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców dzieci grupy przedszkolnej wobec dyrektora i innych organów Przedszkola.
- Do zadań Rady Grupy należy w szczególności:
- aktywne uczestnictwo w życiu grupy przedszkolnej,
- wspieranie rodziców grupy,
- przygotowywanie opinii i wniosków,
- występowanie z wnioskami do Rady Rodziców.
- Pracami Rady Grupy kieruje jej przewodniczący.
- Zebrania Rady Grupy Rodziców organizowane są w miarę potrzeb z inicjatywy jednego z członków Rady Grupy.
- 8
- Zebrania Rady Rodziców zwołuje się co najmniej cztery razy w roku szkolnym. Pierwsze zebranie zwołuje się nie później niż do końca września w każdym roku szkolnym.
- Zebranie Rady zwołuje Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek jednej Rady Grupy lub dyrektora Przedszkola.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania członkowie Rady zawiadamiani są pisemnie, co najmniej siedem dni przed planowanym terminem zebrania.
- Nadzwyczajne zebranie Rady Rodziców może zostać zwołane na wniosek przewodniczącego Rady najpóźniej na dzień przed terminem.
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Rady Rodziców.
- Uchwały Rady Rodziców w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady lub zmiany jego treści zapadają większością 2/3 głosów członków obecnych na zebraniu.
- W zebraniach Rady Rodziców mogą brać udział, z głosem doradczym lub jako obserwatorzy, osoby zaproszone przez Radę Rodziców.
- W zebraniach Rady Rodziców bierze udział, z głosem doradczym, dyrektor Przedszkola.
- Członkowie Rady Rodziców i Rad Grup wykonują swoje funkcje społecznie.
- 9
- Kompetencje Rady Rodziców określają przepisy Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Rada Rodziców uchwala:
- regulamin swojej działalności,
- plan działania i plan finansowy Rady Rodziców.
- Rada Rodziców opiniuje:
- podjęcie w Przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację,
- program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w Przedszkolu,
- projekt planu finansowego Przedszkola składanego przez dyrektora Przedszkola,
- pracę nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego,
- inne sprawy Przedszkola.
- Rada Rodziców wnioskuje:
- w sprawach dotyczących funkcjonowania Przedszkola,
- o dokonanie oceny pracy nauczyciela lub dyrektora Przedszkola.
- 10
- Do zadań przewodniczącego Rady Rodziców należy:
- bieżące kierowanie pracami Rady,
- reprezentowanie Rady i ogółu rodziców na zewnątrz oraz wobec dyrektora,
- przedstawianie opinii i postulatów Rady dyrektorowi i radzie pedagogicznej.
- Do zadań sekretarza Rady Rodziców należy:
- sporządzenie harmonogramu zebrań i spotkań Rady,
- nadzór nad terminowością prac komisji, prowadzenie protokołów, korespondencji i dokumentacji zebrań oraz ich właściwe przechowywanie.
- Do zadań skarbnika należy:
- nadzór nad działalnością finansową Rady Rodziców,
- ewidencjonowanie wpływów i wydatków z środków Rady Rodziców,
- czuwanie nad realizacją przyjętego planu finansowego oraz prawidłowym i celowym gospodarowaniem funduszami Rady Rodziców,
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady Rodziców, kontrolowanie ich prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
- bieżące informowanie członków Rady Rodziców o dokonanych operacjach finansowych ze środków Rady Rodziców.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- dokonywanie raz w semestrze kontroli dokumentów finansowych,
- dokonywanie raz w semestrze kontroli stanu gotówki będącej w dyspozycji Rady Rodziców i zdawanie sprawozdania Radzie Rodziców.
- 11
- Rada Rodziców dokumentuje swoje zebrania i uchwały w formie protokołów.
- Protokół i uchwały podpisuje sekretarz lub przewodniczący Rady Rodziców.
- Raz w roku, po zakończeniu kadencji, Rada Rodziców na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym składa ogółowi rodziców Przedszkola ustne sprawozdanie ze swojej działalności.
- Dokumentacja Rady Rodziców przechowywana jest w Przedszkolu.
- Ustępująca Rada Rodziców przekazuje nowo wybranej Radzie Rodziców komplet dokumentów związanych z działalnością dotychczasowej Rady Rodziców.
- 12
- Źródłem funduszy Rady są:
- dobrowolne darowizny rodziców,
- darowizny od innych osób fizycznych oraz osób prawnych.
- Fundusze, o których mowa w ust. 1, są zbierane z przeznaczeniem na wspieranie realizacji celów statutowych Przedszkola.
- Darowizny od rodziców zbierane są przez osobę upoważnioną przez Radę Rodziców.
- Wpłata darowizny jest dokumentowana poprzez wydanie pokwitowania wpłaty.
- 13
- Podstawą działalności finansowej Rady Rodziców jest roczny preliminarz obejmujący planowane przychody i wydatki.
- Radę Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi, jakimi są darowizny.
- Dyrektor, nauczyciele i rodzice mogą wnioskować do Rady o wydatkowanie pieniędzy na określony cel.
- W celu właściwego wydatkowania środków finansowych Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem Przedszkola.
- O wydatkowaniu zgromadzonych środków finansowych decyduje Rada Rodziców na podstawie zatwierdzonego planu finansowego na dany rok szkolny.
- 14
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, natomiast w pozostałych sprawach rozstrzyga Rada Rodziców w drodze uchwały.
- 15
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia, jednocześnie traci moc Regulamin Rady Rodziców z dnia 14.09.2020r., Uchwalony Uchwałą nr 1/2020/21.